از جنگ قیمت تا HTTPS و تلاش برای کاهش دیتاسنترها
بررسی 3 ترند داغ دیگه در صنعت میزبانی وب در سال 2022
3- رقابت در قیمت گذاری خدمات هاستینگ
از آنجا که همواره درخواست برای خدمات میزبانی وب در حال افزایشه، همواره جنگ قیمت ها وجود داشته و همچنان هم بازارش داغه! صنعت میزبانی وب هر روز در حال رقابتی تر شدن هست؛ بنابراین بغیر از ابزارها و ویژگی های خاص، شرکت های میزبانی وب معمولا بر سر قیمت ها رقابت می کنند. تا جایی که برای جذب کاربران جدید، پیشنهادات و تخفیف های جذابی رو ارایه می کنند.
هزینه طراحی سایت معمولا بسته به پیچیدگی یا سادگی نیازهای شما متغیره. قیمت طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی داره، از جمله: شرکت هاستینگ ، دامنه، تولید محتوا ، طراحی گرافیکی ، توسعه و برنامه نویسی ، و همچین بازاریابی.
در صنعت وب هاستینگ ، پلان های قیمتی متنوعی وجود داره که البته با توجه به پلانهای انتخابی، امکانات و انتخابهای متعددی رو پیشنهاد میده. میزبانی وب اشتراکی معمولا ارزانترین قیمت رو داره. با این وجود، پیدا کردن ویژگی های مناسب، بهترین نرم افزار میزبانی وب ، و همچنین قیمت مناسب و درست برای یک وبسایت میتونه یه پلتفرم ساده و روان رو برای کسب و کارها در دنیای وب فراهم کند.
پیش بینی میشه سرویس هاست اشتراکی، که بیش از 31.7 درصد بازار رو شامل میشه، طی سالهای 2019 تا 2025 حدود 10.3 درصد به ازای هر سال افزایش پیدا کنه (طبق گزارش Berkawebدر سال 2020 ). در مقایسه با میزبانی وب ابری و میزبانی وب اختصاصی، معمولا میزبانی وب اشتراکی ، ارزان تر هست و البته آنها معمولا راندمان و امکانات بی نظیری رو هم ارایه می دهند. بهرحال، هیچ ارزانی بی علت نیست و از همین جهت صاحبان وبسایتها باید همواره سایتهاشون رو چک کنن و حواسشون باشه که آیا ارایه دهنده خدمات میزبانی وبی که انتخاب کرده اند، تمام خدمات مدنظرشون رو تامین می کنه؟
تصویر زیر پیش بینی نرخ رشد انواع خدمات هاستینگ رو طی سالهای 2019 تا 2025 نشون میده:
4- نرمال سازی هرچه بیشتر پروتکل HTTPS
تقریبا اواخر جولای سال 2018 بود که گوگل کروم باهدف تشویق مردم به استفاده از پروتکل https ، شروع کرد تمام سایتهایی که SSL ندارند رو بعنوان غیرامن یا “not secure” اعلام کرد و البته حتی برای این کار، قول تاثیر مثبت در رتبه هم داد، به این معنی که داشتن SSL رو یکی از المان های مهم در رشد رتبه اون سایت در گوگل اعلام کرد؛ که البته نتیجه بخش هم بود و در اوایل سال 2021 گوگل اعلام کرد از هر 100 سایت، 97 سایت بصورت پیش فرض روی HTTPS بارگذاری می شوند، که همین مورد هم تبدیل به دلیل اصلی برای ارایه SSL رایگان بعنوان یک ضرورت و المان اصلی امنیتی توسط شرکت های هاستینگ به کاربرانشون شد. ذکر این نکته هم حائز اهمیت هست که نداشتن SSL هم تاثیر منفی زیادی در رتبه سایتها در گوگل میذاره و ممکنه برای یه کسب و کار گرون تموم بشه.
البته در استفاده از SSL مزایای زیادی نهفته هست، ازجمله:
- گواهی SSL به افزایش سرعت سایت در گوگل کمک میکنه.
- گواهی SSL در اعتماد کاربران به سایت شما تاثیر مثبت داره.
- از همه مهمتر گواهی SSL باعث ایمن شدن بستر رد و بدل اطلاعات میشه و بطور قابل توجهی امنیت سایتتون رو افزایش میده.
چنانچه سوالی در مورد انواع گواهی SSL دارید، از طریق چت آنلاین و تیکت و تلفن میتونین سوالتون رو مطرح و پاسختون رو در کمترین زمان ممکن دریافت کنین.
کار گواهی SSL چیست ؟
گواهی SSL نقشی حیاتی در امنیت وبسایت شما ایفا میکنه، در واقع این رو تضمین میکنه که تمام اطلاعاتی که توسط وبسایت از شما دریافت میشه در بستری ایمن فعالیت میکنه و دست دزدان اینترنتی رو از دسترسی به اطلاعات وارد شده شما (مثلا اطلاعات حساب بانکی که در فرم درگاه پرداخت وارد میکنید) کوتاه می کنه. بخاطر همه این دلایل، موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان سایت ترجیح می دهند از سایتهایی که گواهی SSL ندارند، به دور باشند.
امروزه رویکرد ارایه دهندگان هاستینگ درمورد ارایه HTTPS این نیست که “SSL چیزیه که خوبه داشته باشین” ، در واقع اینه که “SSL چیزیه که همه باید داشته باشن” و البته از طرفی هم ارایه نکردن SSL باعث میشه از رقابت جا بمونند، مخصوصا الان که همه شرکتهای هاستینگ دارن HTTPS رایگان ارایه میدن.
- در حال حاضر ارایه گواهی SSL رایگان تبدیل به یک استاندارد یا یک روال عادی در شرکتهای هاستینگ شده
- در اوایل سال 2021 به ازای هر 100 سایت ، 97 سایت بصورت پیش فرض از HTTPS استفاده می کردن (طبق گزارش گوگل در سال 2021).
- تقریبا 90.2 درصد از زمانی که کاربران مشغول گردش در اینترنت هستند، در صفحات HTTPS سپری میشه (طبق گزارش گوگل در سال 2020).
5- تلاش برای کاهش تعداد دیتاسنترها
مراکز داده که اغلب از دید پنهان هستند، ستون فقرات اینترنت هستند. با این حال، در سال 2020 پیش بینی شد که حدود 45 درصد از کل هزینه های زیرساخت IT رو دیتاسنترها بخودشون اختصاص بدن و تا سال 2024 پیش بینی میشه که این رقم به نزدیک 36 درصد برسه (طبق گزارش IDC/Statista در سال 2021).
در حال حاضر نسبت به گذشته سازمان های کمتری تمایل به ساختن دیتاسنترهای خودشون دارن، که دلایل زیادی منجر به این رویکرد بین سازمانها شده. یکی از این فاکتورها شکاف بین شرکتهایی است که روی کامپیوترها و سرورها سرمایه گذاری می کنند، و متعاقبا سرویس دهندگانی که انتخاب میکنند در فضای بین شرکتها وارد بشن یا مصرف کنندگان!
البته فضای ابری یا Cloud هم تاثیر بسزایی در نقش دیتاسنترها داشته است، در واقع این مورد یکی از عوامل محرک درکاهش دیتاسنترها است. به این صورت که با توجه به تعداد شرکتهایی که ابر و یا Cloud رو با خودشون دارن، دیگه نیازی به راه اندازی دیتاسنتر ها از بین میره!
همچنین این مورد در کاهش تعداد افرادی که برای مدیریت سرورها، حافظه ها و شبکه ها نیاز است هم تاثیر به سزایی گذاشته است.
تصویر زیر سهم زیرساخت هر یک از تکنولوژی ها در سالهای مختلف طی 5 سال رو نشون میده:
- دیتاسنترها در سال جاری با بدترین میزان کاهش هزینه مواجه هستن
- در سال 2018 پیش بینی میشد تعداد دیتاسنترها تا 7.2 میلیون دیتاسنتر، کاهش یابد (طبق گزارش CBT Nuggets در سال 2018)
- در سال 2024 پیش بینی میشه که تنها 36.5 درصد از هزینه های زیرساختی صنعت IT در سطح جهان رو دیتاسنترها بخودشون اختصاص بدن (طبق گزارش IDC/Statista در سال 2021)